Digital Kommunikatör till IQ
Om IQ
IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget och grundades 2005 för att bidra till ett smartare förhållningssätt till alkohol. Vi är en kommunikativ kraft som jobbar för en medveten och reflekterande alkoholkultur hos unga. På egen hand och tillsammans med andra aktörer som är i ungas egna kulturella kontext vill vi göra svåra samtal och frågor lättare. Syftet med allt det vi gör är att unga ska må bättre genom medvetna val som minskar risken för att alkohol skadar dem själva, eller andra. Ett uppdrag som genererat en rad prisbelönta kampanjer och uppmärksammade initiativ. Senast i raden är Ruset, Sveriges första dramaserie på TikTok.
Vi söker nu efter en kreativ och idérik Digital Kommunikatör som vill vara med och maximera IQs närvaro online. Du kommer att skapa engagerande innehåll i linje med IQs mål. Rollen innebär att skapa och publicera content med fokus på att paketera det på det sätt som bäst når och engagerar målgruppen i kanaler som META, TikTok och Snapchat.
Huvudsakliga ansvarsområden:
· Koppla omvärldshändelser till kreativa uttag i IQs kanaler.
· Delta i projekt- och kampanjarbete, med ansvar för innehåll i IQs egna kanaler.
· Projektleda digitala kampanjer.
· Beställa kommunikationsinsatser från externa byråer.
· Produktion av text och bild till IQs sociala kanaler och webbplatser.
· Aktivt arbeta med SEO.
· Följa upp och analysera utfall på webb och i sociala medier.
· Aktiv i IQs redaktion och proaktiv från idégenerering till uttag.
Utbildning och erfarenhet
· Relevant utbildning, exempelvis inom digital marknadsföring, kommunikation eller liknande.
· Ca 3-7 års relevant arbetslivserfarenhet.
· Gedigen erfarenhet av att ha jobbat med sociala medier – att du lever i kanalerna, följer utvecklingen och vet vad som funkar just nu. En mycket god kunskap om kanalerna är avgörande.
· Att du är en god skribent som lätt anpassar ditt skrivande till olika sammanhang och kanaler.
· Att du kan producera enklare innehåll i både bild och rörligt som är anpassad efter målgruppen och kanalernas olika förutsättningar.
· Att du är en kreativ person som och kan omsätta idéer till koncept, produktion och uttag i sociala kanaler.
· Kunskap om att skriva SEO-anpassat och att du behärskar Adobes redigeringsprogram.
· Gedigen erfarenhet av att skapa engagerade innehåll för framförallt digitala kanaler – sannolikt på en kommunikationsbyrå eller på en marknadsavdelning.
Personliga egenskaper:
· Ansvarstagande, drivande och samtidigt en lagspelare.
· Ambitiös och flexibel som person och vill utvecklas och tar i där det behövs.
· Strukturerad och leveranssäker och trivs med många kontakter och ibland korta deadlines.
· Att du ser möjligheter, lösningar och bidrar till ett positivt arbetsklimat och teamkänsla.
· Du drivs av att ta lärdom av det som har varit för att hitta nya vägar som löser utmaningar på ett ännu bättre sätt – snarare än att vara nöjd med en befintlig lösning som är lagom bra.
· Att du kan stå upp för din åsikt och har skinn på näsan men är samtidigt lyhörd för andras åsikter.
· Att du är nyfiken och vetgirig när det kommer till att förstå unga och deras kulturella kontext.
· Att du är proaktiv, kreativ och går igång på att skapa content som engagerar.
För rekryteringen ansvarar Romney & Rudberg Talent Search AB. Ansök via länken. Vid frågor kontakta gärna Rekryteringskonsult Sarah Rudberg sarah@romneyrudberg.se tel 0705512700